2018 X2 2.0d met de Aisin 8-traps automaat bij 27 duizend mijl had ik vergelijkbare symptomen als de OP, BMW zegt afgedicht voor het leven, maar Aisin zegt ATF-vervanging om de 30 duizend, de mijne schakelde hard terug en knalde in de achteruit, opschakelen was echter prima, een drukvulling wordt niet aanbevolen vanwege het risico dat een of meer van de vele afdichtingen losraken, dus 3 spoelingen lijken de norm te zijn, een ander probleem was het proberen om de specificatie voor de ATF te krijgen, aangezien Aisin het een World ATF of iets dergelijks noemt, maar het is erg duur om in containers van één liter te kopen, ik ontdekte uiteindelijk dat MANNOL 20L GM DEXRON VI 6 de juiste specificatie is, [BMW zegt dat het ATF 7 is, wat niet bestaat] zoals getoond kocht ik 20l en deed 5 spoelingen waardoor de ATF in de doos vlekkeloos werd, de oude ATF was zwart en zo slecht dat ik dacht dat ik de verkeerde aftapplug had geopend! en ik moet toegeven dat ik me erg zorgen maakte over de kleur, hoe dan ook, na het volgen van de juiste procedures voor temperatuur en niveau etc. ontdekte ik dat mijn versnellingsbak getransformeerd was, ik heb het geluk dat ik goede diagnoseapparatuur heb en een versnellingsbak reset heb uitgevoerd, nu zijn de versnellingswisselingen nauwelijks merkbaar op of af schakelen en achteruit is zo soepel dat ik alleen weet dat hij is ingeschakeld omdat de achteruitrijcamera komt, alles bij elkaar duurde het misschien anderhalf uur dus de moeite waard, de enige dingen die zijn vervangen waren de 2 o-ringen van de niveauplug en aftapplug, er zitten geen filters in deze versnellingsbakken. hopelijk helpt dit iemand........B