Hallo mensen,
Nieuw hier en het is een tijdje geleden dat ik aan een auto heb gewerkt, dus vrij nieuw in moderne autosystemen, wees alsjeblieft geduldig met me. Ik ben echter een ervaren elektronica-ingenieur.
Ik heb een F30 320D die ongeveer 85.000 km heeft gereden.
De andere ochtend merkte ik het gele waarschuwingslampje in het dashboarddisplay en in de check control had ik een verticale richtfout.
Het verdwijnt als de motor uitstaat en verschijnt weer na een paar minuten rijden of na het spelen met de hoogteverstelling.
De auto heeft halogeen koplampen.
Het probleem zit waarschijnlijk aan de passagierskant, want als de motor wordt gestart, voltooit de bestuurderskant zijn op- en neerwaartse beweging prima, terwijl de passagierskant erg schokkerig en willekeurig in zijn beweging is.
Zodra de fout optreedt, stopt de afstelling met werken.
Ik heb de koplampstekker verwijderd en de contacten schoongemaakt. De buspennen waren gemakkelijker schoon te maken dan de buscontacten van de stekker.
Er was een kleine hoeveelheid groene corrosie, maar niets ernstigs dat een contactreiniger niet kon verwijderen.
Ik heb onlangs gemerkt dat iemand mijn wielkasttoegangsdeksel heeft gestolen, wat mogelijk heeft bijgedragen aan dit probleem met waterindringing.
Hoe dan ook, ik heb de pinnen van de stappenmotor 4 draden naar de koplampstekker getraceerd en ongeveer 8,5 ohm per wikkeling gemeten, dus bij de koplampbus zijn de wikkelingen aanwezig.
Ik neem aan dat er ergens een drivermodule is (in de FEM?) die een 8-transistor stappenmotordriver is en ik heb mogelijk een beschadigde driver die de stappenmotor verkeerd faseert.
Kan iemand mij helpen met een tekening of locatie van waar de 4 motordraden naartoe gaan?
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd, want het is nu uit de garantie en een FEM-vervanging klinkt duur!
Nieuw hier en het is een tijdje geleden dat ik aan een auto heb gewerkt, dus vrij nieuw in moderne autosystemen, wees alsjeblieft geduldig met me. Ik ben echter een ervaren elektronica-ingenieur.
Ik heb een F30 320D die ongeveer 85.000 km heeft gereden.
De andere ochtend merkte ik het gele waarschuwingslampje in het dashboarddisplay en in de check control had ik een verticale richtfout.
Het verdwijnt als de motor uitstaat en verschijnt weer na een paar minuten rijden of na het spelen met de hoogteverstelling.
De auto heeft halogeen koplampen.
Het probleem zit waarschijnlijk aan de passagierskant, want als de motor wordt gestart, voltooit de bestuurderskant zijn op- en neerwaartse beweging prima, terwijl de passagierskant erg schokkerig en willekeurig in zijn beweging is.
Zodra de fout optreedt, stopt de afstelling met werken.
Ik heb de koplampstekker verwijderd en de contacten schoongemaakt. De buspennen waren gemakkelijker schoon te maken dan de buscontacten van de stekker.
Er was een kleine hoeveelheid groene corrosie, maar niets ernstigs dat een contactreiniger niet kon verwijderen.
Ik heb onlangs gemerkt dat iemand mijn wielkasttoegangsdeksel heeft gestolen, wat mogelijk heeft bijgedragen aan dit probleem met waterindringing.
Hoe dan ook, ik heb de pinnen van de stappenmotor 4 draden naar de koplampstekker getraceerd en ongeveer 8,5 ohm per wikkeling gemeten, dus bij de koplampbus zijn de wikkelingen aanwezig.
Ik neem aan dat er ergens een drivermodule is (in de FEM?) die een 8-transistor stappenmotordriver is en ik heb mogelijk een beschadigde driver die de stappenmotor verkeerd faseert.
Kan iemand mij helpen met een tekening of locatie van waar de 4 motordraden naartoe gaan?
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd, want het is nu uit de garantie en een FEM-vervanging klinkt duur!