BMW Forums : BimmerForums banner

E60 2004 Schakelflippers Retrofit

1 reading
86K views 89 replies 20 participants last post by  E60Tuner  
#1 ·
Hallo mensen!

Als het me lukt om dit voor elkaar te krijgen, kan het dan naar de tutorials sectie verplaatst worden! :hihi

Oké, je mag me gek noemen, of wat dan ook, maar ik heb besloten om paddles op mijn stuur te hebben. ehehehe
Ja, ik weet het, het is misschien niet logisch op een tiptronic versnellingsbak, maar als een verwend kind wil ik het! :hissyfit
Ik ben wel gecharmeerd van het M sport stuur, met de "-" en "+", maar ze zijn zeldzaam en erg duur...
Ik dacht dat ik alleen de paddles zou halen, mijn stuur zou snijden en ze zou monteren, maar dan nog zijn ze duur en zeldzaam, en ik zou kunnen eindigen met een kapot stuur, omdat waarschijnlijk de aluminium structuur van het stuur anders is als ze de paddles moeten accommoderen.
Dus, kijkend op een zeer bekende veilingwebsite, heb ik dit stuur gevonden:2009 BMW E60 530D STEERING WHEEL | eBay

Mijn huidige stuur heeft dezelfde stijl, maar uiteraard zonder paddles.
Mijn eerste vraag is, past dat op mijn auto?
Als het past, kan de rest gedaan worden... hopelijk!
Ik weet dat ze na 2005 of zo niet met de stuur-ecu komen, maar die kan van de mijne verwisseld worden, net als de knoppen, denk ik...

Voor nu wil ik gewoon dat iemand me adviseert of het op mijn auto gemonteerd kan worden, ik weet niet of de asdiameter en de achterste montage hetzelfde zijn.... vergeet voor nu de draadverbindingen, dat zal ik later wel uitzoeken.

Ik denk dat dit interessant wordt, want er is niet veel informatie over deze retrofit.

Alle gedachten zijn welkom.

#3 ·
Welnu, vandaag heb ik de kans genomen om een paar tests uit te voeren voordat ik geld ga uitgeven, gewoon om er zeker van te zijn dat het te doen is, aangezien ik heb gelezen dat het op de E60 niet zo eenvoudig is als op sommige andere modellen, zoals op de E39... Het kan op de lange termijn/bij gebruik problemen veroorzaken, maar corrigeer me als ik het mis heb, als de tests die ik net heb uitgevoerd geen problemen vertonen, waarom zouden ze die dan in de toekomst veroorzaken?? Ik leg uit:

Ik heb de omgeving van de niveauselector verwijderd om te achterhalen waar het tiptronic-signaal wordt gegenereerd, en uiteraard om te zien of het een positief + signaal was, een negatief - signaal, of als het een specifiek signaal was dat bijvoorbeeld van de ecu kwam, in het laatste geval zou ik dat signaal naar de peddels moeten brengen, zodat de peddels het dan terugsturen naar de ecu... Ik weet niet of ik te begrijpen ben geweest....:sarcastic

De betreffende stekker is de paarse, ik was er bijna zeker van dat deze niet zo veel zou verschillen van de E39, en tot nu toe denk ik dat ik gelijk heb.
Na veel, (en als ik veel zeg, is het echt veel!), metingen, is dit de conclusie:

Het signaal is negatief/massa (-).
De draden die het signaal naar de ecu transporteren, zijn de twee middelste, waarbij de blauwe is omhoog schakelt en de paarse is omlaag schakelt.
De groene draad is altijd geaard, ongeacht de positie van de selector.
Als de selector niet in de DS-positie staat, worden de middelste draden belast met 12V, (dit is echter inductiestroom, als je het zo kunt noemen), en de grijze draad wordt belast met 6V.
Als de selector naar DS wordt verplaatst, zijn de twee middelste draden O.L. (Open Line), en de grijze draad wordt geaard.
Als je de selector naar beneden schakelt, is het circuit gesloten tussen grijze en paarse draden, let op, dit is massa, (Negatief -) want als ik meet, krijg ik ook een gesloten circuit naar massa.
Als je de selector naar boven schakelt, is het circuit gesloten naar de blauwe draad, al de rest zoals hierboven...

Vervolgens en met mijn hartslag over het dak, heb ik de massa (van het chassis van de auto) overbrugd, dit zijn de resultaten:

Met de selector in een willekeurige positie behalve DS, overbrug deze naar de blauwe draad (omhoog schakelen), en dan naar de paarse draad (omlaag schakelen), en ik kreeg geen reactie van de versnellingsbak, geen waarschuwingen, niets!
Wat betekent dat, als de peddels zijn gemonteerd, als ik ze per ongeluk indruk, de versnellingsbak niet zal reageren. MOOI!:thumbsup

Toen heb ik de selector naar DS verplaatst en hetzelfde uitgevoerd, maar nu, en zoals verwacht, kreeg ik het volgende:

Overbrug de massa naar de paarse draad en de versnellingsbak schakelt omlaag, naar de blauwe draad schakelt omhoog.

Mijn conclusie is dus dat de retrofit mogelijk is en hopelijk niet zo ingewikkeld.

Ik hoop dat ik te begrijpen ben geweest... :wide-eyed

Meningen, opmerkingen en gedachten zijn meer dan welkom!:)

#4 ·
Ok, ik ben nu in staat om het stuur te krijgen, maar voordat ik verder ga met de aankoop, wil ik graag wat meningen krijgen over welke beter is.
Ik bedoel: ik ben wel gecharmeerd van de smg-stijl, met de verlichte "-" en "+", maar ik kan de ssg-stijl, of push-and-pull-stijl, veel goedkoper krijgen.
Het zou fijn zijn om de mening te krijgen van iemand die daadwerkelijk een van de systemen heeft.
Wat ik bijvoorbeeld graag wil weten, is welk systeem praktischer is, of dat bij het ene systeem de paddles te groot zijn...
Ik weet het niet, want ik heb ze nog nooit gebruikt of gezien.
Omdat ik de keuze heb tussen beide, wil ik er zeker van zijn dat ik de juiste spullen krijg.
Alles zal nuttig zijn, mensen...

#6 ·
De elektronische selector werkt als schakelaars in DS. Sluit een willekeurige schakelaar aan en hij zou werken, dat is het minste en om eerlijk te zijn, ik kan niet zien waarom dat op de lange termijn problemen zou moeten veroorzaken. Ik heb ook wel eens met het idee gespeeld, maar heb het laten varen. Elektronisch gezien zou het een gemakkelijke klus moeten zijn. Succes

#10 ·
Ik ben terug met updates... Het stuur met de paddles is nu gemonteerd, alleen de verbinding met de versnellingsbak ontbreekt nog en dat wordt morgen gedaan... Maar eerst de basis... Dit is het stuur dat ik heb gekregen:
Het stuur werd geadverteerd als verwijderd uit een model uit 2007, wat me verbaasde, want toen ik het kreeg, was de pasvorm op de sleepring hetzelfde als die van mij, ik dacht dat ze het stuur na 2005 hadden veranderd... of het stuur was verkeerd geadverteerd, wat nog beter voor me werkte... looooooooool Het stuur dat ik op dit moment heb:
De volgende foto's tonen de verwijdering en demontage van de stuurkolom, om later de draden te kunnen leggen...
Ik heb de stuurhoeksensor verwijderd, waar alle aansluitingen zitten, omdat ik de ongebruikte aansluitingen voor de verwarmde besturing op de printplaat wilde gebruiken. Maar na het openen vond ik dit te tijdrovend en besloot ik het anders te doen.
Ik heb van de sloop een sleepring van een oude 7-serie gehaald, zodat ik de lintkabel van binnenuit kon gebruiken, wat ik ook deed. De volgende foto's tonen de modificatie van de sleepring, waarbij ik de lintkabel heb toegevoegd en die twee extra banen heb gekregen die nodig zijn voor de paddles.
Deze laatste foto toont de sleepring weer in elkaar en met de twee pinnen voor de paddles-stekker. Dit is het stuur klaar om terug in de auto te gaan. Misschien merk je dat ik de chromen afwerking heb laten zitten, ik geef er de voorkeur aan boven de zwarte. Hoefde alleen de M-logoplaat van het andere stuur te verwisselen. Alle elektronica inclusief de module is verwisseld, dus coderen is niet nodig.
Het stuur is al gemonteerd, getest en alles werkt. Morgen zal ik de rest van de retrofit plaatsen, als ik klaar ben.

#11 · (Edited)
Goed, door onvoorziene omstandigheden heb ik geen foto's van het laatste stukje van de retrofit.
Ik zeg echter dat het een eenvoudige taak is, gewoon de "min"- en "plus"-draden van de paddles solderen aan de hierboven genoemde stekker.
Ik heb een 2-pins stekker aan de autokabels gesoldeerd, zodat het er professioneler uitziet.

Ik heb echter foto's en een video van het eindresultaat, en laat me je iets vertellen, ik ben er dol op!
Geeft je een andere look en rijgevoel, het ziet er echt mooi uit!

#18 ·
i want you to do this on my 645 lol im dying for paddle shift but sadly i dont trust myself to try this out lol
Hallo allemaal...Het is makkelijker dan je denkt, lees zoveel als je kunt, en als je het goed vindt met dit soort dingen, wees dan niet bang...Het is een leuke mod, ik ben nu bezig om de box zo te coderen dat hij niet terugschakelt in de handmatige modus, dat maakt het 100% handmatig!:D

#22 ·
Hoi vriend, ben je er al in geslaagd om de downshift te coderen?
Hoi
Nog niet... stealer weigerde me ibac-code te verstrekken, of om het zelf te programmeren...
Dus ik zit er momenteel een beetje mee.
Mijn plan is om icom te krijgen en dan te proberen de ibac te krijgen die nodig is om het te coderen.
Ik heb sowieso icom nodig, na de laatste update die bij de dealer is uitgevoerd, maakt mijn progman geen verbinding meer...
Zal de thread up-to-date houden, maar uiteraard alleen delen als je iets vindt...

#24 ·
Ok, ik begrijp waar ik de paddles moet aansluiten, maar nu nog maar één vraag: waar moet ik de positieve draad aansluiten die de paddles laat oplichten???? Waar moet ik hem aansluiten??? Hulp
Elke paddle heeft een stekker, die stekker wordt aangesloten op de stuurwiel ecu die zich in het stuurwiel bevindt. .. de ecu verlicht de paddles en voedt het massasignaal voor de versnellingsbak...

#26 ·
Dat is wat ik zeg, welke pinnen ???
Welke stekker van het stuurwiel ???
Juist, ten eerste:

Heeft u dit draadje aandachtig gelezen?
Spring niet naar de laatste pagina zonder alle vorige te lezen... alle info die je nodig hebt staat hier...
Maar als je een M5-stuur hebt gekocht, zou het sowieso allemaal aangesloten moeten zijn, hoewel ik je adviseer om de ecu te vervangen door die van de originele auto ecu...
Van die ecu naar de sleepring heb je:
Origineel stuur 1 stekker (als je geen verwarmd stuurwiel of rijstrookwaarschuwing hebt...)
M5-stuur je hebt twee stekkers... een voor de stuurknoppen en de andere voor de peddels.

Het signaal voor de versnellingsbak is aarde, lees al mijn berichten aandachtig en ik ben er zeker van dat je zult begrijpen hoe het gedaan is...

#30 ·
Sorry, zag je foto net na het plaatsen... heeft dat wiel de ecu?
Ik kan het niet zien op de foto...
De stuurwiel ecu is er rond 2005 uit verwijderd... dus als er geen ecu op de door jou gekochte zit, is dat een ander verhaal...
Het zal zeker mogelijk zijn om het aan de praat te krijgen... maar je zult meer details moeten plaatsen, tenzij iemand hier het heeft gedaan en je sneller kan antwoorden...

#33 ·
En trouwens, vandaag geïmproviseerd en de paddle rechtstreeks op de hendel op de versnellingsbak aangesloten, blauw en roze en dan massa naar de paddle en alles werkt, terugschakelen en opschakelen. Het enige probleem is, waar moet ik stroom vandaan halen voor de paddle om de derde kabel van de paddle te verlichten, waar moet ik hem aansluiten?

#36 ·
Nee, ik heb de mijne niet verwijderd, ja, ik wacht op de sleepring voor de extra 2 pinnen
Je zult de jouwe moeten verwijderen om te vergelijken hoe beide zijn aangesloten... In mijn geval heb ik de paddles aangesloten op de bestaande ecu en de paddles meteen verlicht... Dus als je geen ecu in het stuurwiel hebt, komt de stroom voor de verlichting van de body control unit (als ik het niet mis heb...). Het zal hetzelfde zijn dat je bestaande bedieningselementen op het stuurwiel verlicht... Verwijder en open je huidige stuurwiel en ga van daaruit!...