Hallo allemaal
In oktober '17 had ik mijn negatieve pool van de accu (Varta H3 100Ah) losgekoppeld om te zien of een aantal hardnekkige foutcodes zouden verdwijnen. Het bleef zo gedurende 3-4 dagen, en ik was niet van plan om het zo lang losgekoppeld te laten, maar ik werd ziek direct nadat ik het had losgekoppeld en kon niet eens opstaan. Nadat ik het weer had aangesloten, begon mijn auto raar te doen. Maar de dingen zijn de laatste tijd zorgwekkend geworden.
Kortom, hier is mijn (hoofd)probleem, wanneer ik de auto start, via het verborgen menu:
-spanning gaat van 11,8 naar 12,2 bij mijn eerste rit
-dan na 15 minuten constant rijden, gaat het naar 13,8-14,4v
-dan, zou ik zeggen, na 7-8 minuten rijden, begint het van 14,8 naar 15,2 te gaan
-en dan na ~10 minuten worden de dingen erger, want ik zie de spanning willekeurig dalen naar 13,8, 13,5, dan stijgen naar 14, 15, dan dalen, dan stijgen, dan dalen
-het stabiliseert uiteindelijk naar 14,5-15...
Tijdens elk van deze "stappen" kan ik duidelijk zien dat de spanning snel op en neer gaat, sterker nog, ik kan het voelen omdat de toerenteller ook fluctueert en het pijnlijk is om te observeren. Het aanzetten van de airco lijkt de fluctuatie nog eerder te veroorzaken. Ik benadruk dat het ELKE dag gebeurt, tot het punt dat ik zelfs weet op welk deel van de weg de spanning 14,4 zal zijn...
Het meest verwarrende deel van dit probleem is waarom het lijkt te escaleren en hoe "gepland" het is. En het is altijd hetzelfde patroon. 11v dan 13-14v dan 15v, dan helse fluctuaties, dan stabilisatie.
Ik heb gelezen dat een defecte dynamo de accu gewoon niet zou opladen, maar mijn laatste accu hield zijn lading 5 maanden lang, voordat hij op 30 maart overleed. En hij ging alleen dood omdat ik vaak ISTA-D gebruikte zonder de motor te starten (die software duurt altijd 2-3 minuten om alle modules te scannen, dus ik heb de prijs betaald...), anders ben ik er 100% zeker van dat hij nog steeds aan zou staan.
Dus ik kocht een andere accu (95Ah), registreerde hem met ISTA. Werkte een paar weken prima, tot 2 weken geleden, nadat ik mijn auto slechts 2 dagen had geparkeerd, begon hij allerlei foutmeldingen op Idrive weer te geven. Als dat gebeurt, weet ik dat de accu een kritiek lage laadtoestand heeft bereikt. Maar ik slaagde er toch in om een paar kilometer te rijden totdat de noodloop het te traag maakte om verder te rijden. Nadat ik hem had geparkeerd, probeerde ik hem opnieuw te starten, maar het lukte niet. Gewoon niet genoeg stroom, datum en tijd gereset, evenals het kerstboomsymptoom. We gaven startkabels, kwamen thuis, en de volgende dag startte ik hem zonder problemen, en ik reed 80 km (met dezelfde escalerende symptomen die hierboven werden genoemd), deed mijn zaken, en op de terugweg, met airco/radio/automatische ruitenwissers aan, gaf hij plotseling weer de kerstboom weer, en binnen een minuut was de auto gedaald tot slechts 10,9v. Ik weet dat mensen zeggen dat het automatisch een definitief dode accu is, maar ik heb op dit moment geen andere keuze dan hem op te laden en te blijven gebruiken.
Dus ik dacht, als het niet mijn dynamo is, dan is het mijn spanningsregelaar, maar blijkbaar veroorzaakt het dat de spanning hoger wordt dan 16v, een spanning die mijn auto nooit bereikte (het hoogste dat hij bereikte was 15,8 of 15,9, maar nooit een duidelijke 16v, en het was in een tijd dat ik absoluut geen duidelijke oplaadproblemen had). Toen dacht ik, het is de IBS, maar nog steeds geen merkbaar verschil als beide kabels zijn losgekoppeld. Ik heb ook mijn aansluitingen schoongemaakt, nog steeds geen goed nieuws.
Ik weet niet zeker of het allemaal duidelijk is voor jullie, maar ik wilde zoveel mogelijk informatie geven (ik heb zelfs nagelaten om een paar andere mislukkingen te melden om het korter te maken). Ik wil gewoon niet beginnen met het weggooien van geld naar willekeurige onderdelen, vooral gezien de prijs van een dynamo (zelfs de regelaar is niet zo goedkoop). Ik begrijp de escalerende symptomen niet. Het komt niet overeen met een van de reguliere problemen die ik online heb gelezen, de auto is nooit plotseling overleden tijdens het rijden, het zou symptomen laten zien VOORDAT hij overleed. Het lijkt een combinatie te zijn van zowel defecte dynamo/VR, en tegelijkertijd geen van beide...
In oktober '17 had ik mijn negatieve pool van de accu (Varta H3 100Ah) losgekoppeld om te zien of een aantal hardnekkige foutcodes zouden verdwijnen. Het bleef zo gedurende 3-4 dagen, en ik was niet van plan om het zo lang losgekoppeld te laten, maar ik werd ziek direct nadat ik het had losgekoppeld en kon niet eens opstaan. Nadat ik het weer had aangesloten, begon mijn auto raar te doen. Maar de dingen zijn de laatste tijd zorgwekkend geworden.
Kortom, hier is mijn (hoofd)probleem, wanneer ik de auto start, via het verborgen menu:
-spanning gaat van 11,8 naar 12,2 bij mijn eerste rit
-dan na 15 minuten constant rijden, gaat het naar 13,8-14,4v
-dan, zou ik zeggen, na 7-8 minuten rijden, begint het van 14,8 naar 15,2 te gaan
-en dan na ~10 minuten worden de dingen erger, want ik zie de spanning willekeurig dalen naar 13,8, 13,5, dan stijgen naar 14, 15, dan dalen, dan stijgen, dan dalen
-het stabiliseert uiteindelijk naar 14,5-15...
Tijdens elk van deze "stappen" kan ik duidelijk zien dat de spanning snel op en neer gaat, sterker nog, ik kan het voelen omdat de toerenteller ook fluctueert en het pijnlijk is om te observeren. Het aanzetten van de airco lijkt de fluctuatie nog eerder te veroorzaken. Ik benadruk dat het ELKE dag gebeurt, tot het punt dat ik zelfs weet op welk deel van de weg de spanning 14,4 zal zijn...
Het meest verwarrende deel van dit probleem is waarom het lijkt te escaleren en hoe "gepland" het is. En het is altijd hetzelfde patroon. 11v dan 13-14v dan 15v, dan helse fluctuaties, dan stabilisatie.
Ik heb gelezen dat een defecte dynamo de accu gewoon niet zou opladen, maar mijn laatste accu hield zijn lading 5 maanden lang, voordat hij op 30 maart overleed. En hij ging alleen dood omdat ik vaak ISTA-D gebruikte zonder de motor te starten (die software duurt altijd 2-3 minuten om alle modules te scannen, dus ik heb de prijs betaald...), anders ben ik er 100% zeker van dat hij nog steeds aan zou staan.
Dus ik kocht een andere accu (95Ah), registreerde hem met ISTA. Werkte een paar weken prima, tot 2 weken geleden, nadat ik mijn auto slechts 2 dagen had geparkeerd, begon hij allerlei foutmeldingen op Idrive weer te geven. Als dat gebeurt, weet ik dat de accu een kritiek lage laadtoestand heeft bereikt. Maar ik slaagde er toch in om een paar kilometer te rijden totdat de noodloop het te traag maakte om verder te rijden. Nadat ik hem had geparkeerd, probeerde ik hem opnieuw te starten, maar het lukte niet. Gewoon niet genoeg stroom, datum en tijd gereset, evenals het kerstboomsymptoom. We gaven startkabels, kwamen thuis, en de volgende dag startte ik hem zonder problemen, en ik reed 80 km (met dezelfde escalerende symptomen die hierboven werden genoemd), deed mijn zaken, en op de terugweg, met airco/radio/automatische ruitenwissers aan, gaf hij plotseling weer de kerstboom weer, en binnen een minuut was de auto gedaald tot slechts 10,9v. Ik weet dat mensen zeggen dat het automatisch een definitief dode accu is, maar ik heb op dit moment geen andere keuze dan hem op te laden en te blijven gebruiken.
Dus ik dacht, als het niet mijn dynamo is, dan is het mijn spanningsregelaar, maar blijkbaar veroorzaakt het dat de spanning hoger wordt dan 16v, een spanning die mijn auto nooit bereikte (het hoogste dat hij bereikte was 15,8 of 15,9, maar nooit een duidelijke 16v, en het was in een tijd dat ik absoluut geen duidelijke oplaadproblemen had). Toen dacht ik, het is de IBS, maar nog steeds geen merkbaar verschil als beide kabels zijn losgekoppeld. Ik heb ook mijn aansluitingen schoongemaakt, nog steeds geen goed nieuws.
Ik weet niet zeker of het allemaal duidelijk is voor jullie, maar ik wilde zoveel mogelijk informatie geven (ik heb zelfs nagelaten om een paar andere mislukkingen te melden om het korter te maken). Ik wil gewoon niet beginnen met het weggooien van geld naar willekeurige onderdelen, vooral gezien de prijs van een dynamo (zelfs de regelaar is niet zo goedkoop). Ik begrijp de escalerende symptomen niet. Het komt niet overeen met een van de reguliere problemen die ik online heb gelezen, de auto is nooit plotseling overleden tijdens het rijden, het zou symptomen laten zien VOORDAT hij overleed. Het lijkt een combinatie te zijn van zowel defecte dynamo/VR, en tegelijkertijd geen van beide...