BMW Forums : BimmerForums banner

2004 E60 530d - spanning gaat op en neer en meer

Tags
voltage
16K views 20 replies 9 participants last post by  Alan G  
#1 ·
Hallo allemaal

In oktober '17 had ik mijn negatieve pool van de accu (Varta H3 100Ah) losgekoppeld om te zien of een aantal hardnekkige foutcodes zouden verdwijnen. Het bleef zo gedurende 3-4 dagen, en ik was niet van plan om het zo lang losgekoppeld te laten, maar ik werd ziek direct nadat ik het had losgekoppeld en kon niet eens opstaan. Nadat ik het weer had aangesloten, begon mijn auto raar te doen. Maar de dingen zijn de laatste tijd zorgwekkend geworden.

Kortom, hier is mijn (hoofd)probleem, wanneer ik de auto start, via het verborgen menu:

-spanning gaat van 11,8 naar 12,2 bij mijn eerste rit
-dan na 15 minuten constant rijden, gaat het naar 13,8-14,4v
-dan, zou ik zeggen, na 7-8 minuten rijden, begint het van 14,8 naar 15,2 te gaan
-en dan na ~10 minuten worden de dingen erger, want ik zie de spanning willekeurig dalen naar 13,8, 13,5, dan stijgen naar 14, 15, dan dalen, dan stijgen, dan dalen
-het stabiliseert uiteindelijk naar 14,5-15...

Tijdens elk van deze "stappen" kan ik duidelijk zien dat de spanning snel op en neer gaat, sterker nog, ik kan het voelen omdat de toerenteller ook fluctueert en het pijnlijk is om te observeren. Het aanzetten van de airco lijkt de fluctuatie nog eerder te veroorzaken. Ik benadruk dat het ELKE dag gebeurt, tot het punt dat ik zelfs weet op welk deel van de weg de spanning 14,4 zal zijn...

Het meest verwarrende deel van dit probleem is waarom het lijkt te escaleren en hoe "gepland" het is. En het is altijd hetzelfde patroon. 11v dan 13-14v dan 15v, dan helse fluctuaties, dan stabilisatie.

Ik heb gelezen dat een defecte dynamo de accu gewoon niet zou opladen, maar mijn laatste accu hield zijn lading 5 maanden lang, voordat hij op 30 maart overleed. En hij ging alleen dood omdat ik vaak ISTA-D gebruikte zonder de motor te starten (die software duurt altijd 2-3 minuten om alle modules te scannen, dus ik heb de prijs betaald...), anders ben ik er 100% zeker van dat hij nog steeds aan zou staan.

Dus ik kocht een andere accu (95Ah), registreerde hem met ISTA. Werkte een paar weken prima, tot 2 weken geleden, nadat ik mijn auto slechts 2 dagen had geparkeerd, begon hij allerlei foutmeldingen op Idrive weer te geven. Als dat gebeurt, weet ik dat de accu een kritiek lage laadtoestand heeft bereikt. Maar ik slaagde er toch in om een paar kilometer te rijden totdat de noodloop het te traag maakte om verder te rijden. Nadat ik hem had geparkeerd, probeerde ik hem opnieuw te starten, maar het lukte niet. Gewoon niet genoeg stroom, datum en tijd gereset, evenals het kerstboomsymptoom. We gaven startkabels, kwamen thuis, en de volgende dag startte ik hem zonder problemen, en ik reed 80 km (met dezelfde escalerende symptomen die hierboven werden genoemd), deed mijn zaken, en op de terugweg, met airco/radio/automatische ruitenwissers aan, gaf hij plotseling weer de kerstboom weer, en binnen een minuut was de auto gedaald tot slechts 10,9v. Ik weet dat mensen zeggen dat het automatisch een definitief dode accu is, maar ik heb op dit moment geen andere keuze dan hem op te laden en te blijven gebruiken.

Dus ik dacht, als het niet mijn dynamo is, dan is het mijn spanningsregelaar, maar blijkbaar veroorzaakt het dat de spanning hoger wordt dan 16v, een spanning die mijn auto nooit bereikte (het hoogste dat hij bereikte was 15,8 of 15,9, maar nooit een duidelijke 16v, en het was in een tijd dat ik absoluut geen duidelijke oplaadproblemen had). Toen dacht ik, het is de IBS, maar nog steeds geen merkbaar verschil als beide kabels zijn losgekoppeld. Ik heb ook mijn aansluitingen schoongemaakt, nog steeds geen goed nieuws.

Ik weet niet zeker of het allemaal duidelijk is voor jullie, maar ik wilde zoveel mogelijk informatie geven (ik heb zelfs nagelaten om een paar andere mislukkingen te melden om het korter te maken). Ik wil gewoon niet beginnen met het weggooien van geld naar willekeurige onderdelen, vooral gezien de prijs van een dynamo (zelfs de regelaar is niet zo goedkoop). Ik begrijp de escalerende symptomen niet. Het komt niet overeen met een van de reguliere problemen die ik online heb gelezen, de auto is nooit plotseling overleden tijdens het rijden, het zou symptomen laten zien VOORDAT hij overleed. Het lijkt een combinatie te zijn van zowel defecte dynamo/VR, en tegelijkertijd geen van beide...

#2 ·
Het zal hoogstwaarschijnlijk de spanningsregelaar zijn. Ze kunnen op vreemde manieren defect raken. Laat de generator testen. Hij moet ongeveer 70-80V AC per fase produceren. Een nieuwe regelaar zou alle andere uitvoerproblemen moeten oplossen.

Als de output tegen de 16V aan schuurt, is deze te hoog en dat kan alleen gebeuren met een defecte regelaar/gelijkrichter.

#8 ·
Maar zou het ervoor zorgen dat een batterij uiteindelijk leeg raakt? De vraag klinkt misschien dom en het antwoord vrij voor de hand liggend, maar ik probeer gewoon zo zeker mogelijk te zijn voordat ik iets koop.
Uw symptomen lijken erg op die van mij, op een gegeven moment was mijn batterij leeg, ik heb de dynamo eraf gehaald en naar mijn auto-elektricien gebracht die hem heeft getest en VR heeft bevestigd

#9 ·
Een defecte regelaar zou wreed zijn voor de batterij, uiteindelijk zou hij ermee ophouden :)

Als je erover nadenkt, zie je wild fluctuerende spanningen zonder duidelijke reden, dus de regelaar kan deel uitmaken van het probleem, maar er kunnen redenen zijn waarom, zoals slechte verbindingen in verschillende stadia, de huidige smaak van de dag is hetgeen dat wordt gemeld op Watchdog/BBC News en anderen, de achterkant van de hoofdzekeringpaneelverbinding die de taak niet aankan, als de regelaar een vreemde situatie detecteert, kan zijn reactie deel uitmaken van het patroon dat je ziet.

Ik heb een van die sigarettenaansteker-batterijspanningsmonitoren gekregen - degene die ik kreeg had dubbele USB-poorten, dat was ongeveer 15 pond, maar ze beginnen onder de vijf pond, dat kan een minder opdringerige weergave geven.
https://www.amazon.co.uk/Cigarette-Lighter-Voltage-Voltmeter-BuyinCoins/dp/B0092KVYGI is vergelijkbaar, in mijn geval bevestigde het dat de batterij er bijna mee ophield.

Regelaar klinkt goed, maar de andere kijk kan zijn dat je niet genoeg informatie hebt, 15,9 V klinkt veel te hoog voor 'normaal' - hoewel ik de mijne in de gaten zal houden - het was wel fijn om hem daar te hebben.

#11 ·
<12V is laag. Een regelaar is eigenlijk slechts een halfgeleiderschakelaar. Als je bedenkt dat hij zich in een vrij ruwe omgeving bevindt en wordt blootgesteld aan een extreem temperatuurbereik, is het niet zo verwonderlijk dat ze defect raken. Bovendien heb je een aantal diodes in het circuit om A/C naar D/C om te zetten en ook die staan erom bekend defect te raken. De generator zelf zou vrij robuust moeten zijn, maar een defecte regelaar/gelijkrichter kan extra warmteontwikkeling in de stator veroorzaken.

Laat het ding nakijken. Ze zijn relatief eenvoudig en goedkoop te repareren.

#13 ·
Ik heb net de regelaar vervangen. Gelukkig is het inderdaad een eenvoudige klus, zoals vermeld op de vorige pagina. De enige aarzeling die ik had, was eigenlijk over de plastic ronde dop die de borstels bedekt, want ik vroeg me af of ik hem eruit moest halen of niet. Ik zal foto's plaatsen van de versleten borstels, gewoon voor de nieuwsgierigen, maar ze waren echt versleten, sterker nog, ik betwijfel of ze daadwerkelijk contact maakten met de sleepring/stang/rotor/wat dan ook.

Ik moet zeggen, op dit moment heb ik een enorme glimlach op mijn gezicht die de Joker zou doen verbleken in vergelijking, want ik heb nu vanaf het begin een zeer solide 14v, ook al had de batterij maar 11,97v. Ik ben er nog niet mee gaan rijden, heb de auto alleen maar even gestart voor een snelle controle, dus ik roep nog niet victorie, maar... maar :).

Ik wacht tot vrijdag met het vieren, en ik denk dat ik de IBS ook weer zal aansluiten.

#15 ·
Hallo - uw symptomen van sterk fluctuerende spanning zijn door eerdere antwoorden correct gediagnosticeerd in termen van de logische reden. Dit is voor 90% zeker te wijten aan problemen met de dynamo/regelaar. Ik heb wekenlang geprobeerd een E38-laadprobleem op te lossen en ben veel beter geĂŻnformeerd geworden door dit stap voor stap te volgen.

Het gevaar is dat u uw nieuwe accu beschadigt door de laadspanning zo onregelmatig te hebben. Zeker als u boven de 14,5 V komt, begint u de accu te koken.

De vragen die ik heb zijn:

Hoe oud is de dynamo?
Hoe oud is de regelaar?
Geen van deze componenten is 100% betrouwbaar na 150.000 mijl, hoewel ze kunnen blijven werken, bereiken ze een gevarenzone qua uitval.

Als u 's ochtends voor het eerst naar uw auto gaat, wat is dan de spanning over de accupolen? Dit zou ongeveer 12,7 moeten zijn - met een nieuwe accu mag het niet lager zijn dan 12 V. Het controleren van die spanning na een overnachting geeft aan of er een parasitaire drain optreedt, wat een ander gebied is om te onderzoeken als de dynamo/regelaarroute niet succesvol is.

Mijn advies - vervang de regelaar onmiddellijk - de kosten zijn minimaal en het is sowieso een goede investering. Als de fouten aanhouden, is de dynamo de volgende hoofdverdachte - ik zou niet denken dat dit de bank zou breken als u een goede, door Bosch gereviseerde, volledig gegarandeerde uitwisseling opspoort. Ik heb net een watergekoelde Bosch-revisie gekocht en de prijs was minder dan een kwart van de BMW-prijs voor een vervanging.

Het simpele antwoord op correcte spanningsmetingen - als u naar de auto gaat, verwacht dan circa 12,5 V (gebruik een multimeter, niet de boordcomputer). Als de auto stationair draait en er niet veel wordt afgetapt, zal de spanning circa 14,2 V zijn. Met alle accessoires die hard trekken (verlichting, verwarming, airconditioning, verwarming achterruit etc.) zal de spanning circa 13,7 V zijn.

Meet de spanning bij de dynamo en controleer deze vervolgens bij de accu - wat van de dynamo komt, bereikt mogelijk de accu niet (dat komt meestal door vuile aansluitingen of massa-aansluitingen - dat betekent accu naar chassis of motor naar chassis.)

Ten slotte, gaat het waarschuwingslampje van de accu branden als de spanning daalt tot ongeveer 11 volt? Het waarschuwingslampje is ontworpen om uit te gaan wanneer de voedingszijde (komend van de dynamo) de statische accuzijde (komend van de accu) overschrijdt - dus als uw accuspanning is waar deze zou moeten zijn - 12,7 - moet de dynamo minimaal 12,8+++ sturen om het waarschuwingslampje van de accu te doven.

Ik probeer dit redelijk gemakkelijk te begrijpen te maken, aangezien uw probleem zeer waarschijnlijk eenvoudig is in plaats van een ingewikkelde mix van elektronische mogelijkheden.

Succes - houd ons op de hoogte van uw vorderingen.

#16 ·
Hoi contimaz, zoals gezegd vlak voor je bericht heb ik de regelaar vervangen.

Ik denk dat het nu allemaal goed is, na een week rijden, absoluut geen enkel probleem, IBS is ook weer aangesloten.

Nu ben ik erg in de verleiding om mijn 100Ah Varta er weer in te zetten, omdat ik denk dat hij alleen maar opnieuw opgeladen hoefde te worden en nog steeds sterk zou kunnen zijn. Ook heeft hij de + en - aan de juiste kanten (de huidige heeft ze "omgedraaid", wat me verhindert om de afdekking in de kofferbak te plaatsen).

oude regelaar (borstels veel te kort)

Nieuwe regelaar (origineel Valeo onderdeel), borstels zijn lang genoeg

de staaf waarmee ze in contact zouden moeten komen

#17 ·
Hoi contimaz, zoals gezegd net voor je bericht heb ik de regelaar vervangen.

Ik denk dat het nu helemaal goed is, na een week rijden, absoluut geen enkel probleem, IBS is ook weer aangesloten.

Nu ben ik erg in de verleiding om mijn 100Ah Varta er weer in te zetten, want ik denk dat hij gewoon opnieuw opgeladen moest worden en nog steeds sterk zou kunnen zijn. Ook heeft hij de + en - aan de juiste kanten (de huidige heeft ze "omgekeerd", waardoor ik de hoes er niet op kan zetten in de kofferbak).

oude regelaar (borstels veel te kort)
View attachment 246842
Nieuwe regelaar (origineel Valeo-onderdeel), borstels zijn lang genoeg
View attachment 246826
de staaf waarmee ze in contact zouden moeten komen
View attachment 246834
Hé vriend. Ik vond dit bericht erg nuttig en ik ben blij dat ik het ben tegengekomen. Ik heb maar één vraag over het vervangen van de regelaar. Ben je erin geslaagd om het te doen zonder de dynamo eruit te halen? Zo ja, hoe moeilijk was het?