Er verschijnt rook direct na het starten. Na het opwarmen is er meer rook
Als je het toerental rond de 2000 toeren verhoogt, verdwijnt de rook.Er zal altijd een bepaalde hoeveelheid blow-by zijn van de zuigerafdichtingsringen. Als het echter niet de dop eraf blaast, zit je waarschijnlijk goed. Andere oorzaken kunnen een geblokkeerd of defect PCV-systeem zijn, of slechte afdichtingen op de turbo, waardoor uitlaatgassen terug in de olie komen, via de afvoer in het carter.
Waar moet ik precies naar kijken bij de keerringen?Wat rook is normaal voor CDi-motoren. Als de motor veel kilometers heeft, probeer dan over te schakelen op een zwaardere olie, zoals 10W50.
En. zoals al vermeld, kan een andere oorzaak versleten turbokeerringen zijn. Bij 2.000 tpm heeft de turbo een hogere tegendruk van de uitlaatgassen en een hogere inlaatdruk om de olie binnen te houden. Maar bij stationair draaien kunnen uitlaatgassen de keerringen passeren en in het carter terechtkomen.
Je hebt niet gezegd hoeveel km er op de teller staan?Rook verschijnt onmiddellijk na het starten. Na het opwarmen is er meer rook
Kun je me een schema van de vacuĂĽmleiding sturen?Welnu, bij 250.000 km zou ik geneigd zijn te denken dat de zuigerveren een beetje op hun best zijn.
Probeer een 10W 50 motorolie.
Wat de 'vacuĂĽmpomptheorie' betreft, zorg er gewoon voor dat er geen gaten, ontbrekende pluggen of kapotte verbindingen in de vacuĂĽmleidingen zitten. (Als test kunt u de hoofdleiding naar de vacuĂĽmpomp tijdelijk loskoppelen en de pompingang afsluiten, zodat het zeker is dat deze geen lucht aanzuigt om te zien of dit verschil maakt voor de blow-by.)