BMW Forums : BimmerForums banner

rook uit oliedop n47

2 reading
10K views 20 replies 7 participants last post by  Arnie65  
#1 ·
Er verschijnt rook direct na het starten. Na het opwarmen is er meer rook
 
#2 ·
Er zal altijd een bepaalde hoeveelheid blow-by zijn van de zuigerafdichtingsringen. Als het echter niet de dop eraf blaast, zit je waarschijnlijk goed. Andere bronnen kunnen een geblokkeerd of defect PCV-systeem zijn, of slechte afdichtingen op de turbo, waardoor uitlaatgassen terug in de olie komen, via de afvoer in het carter.
 
#7 ·
Er zal altijd een bepaalde hoeveelheid blow-by zijn van de zuigerafdichtingsringen. Als het echter niet de dop eraf blaast, zit je waarschijnlijk goed. Andere oorzaken kunnen een geblokkeerd of defect PCV-systeem zijn, of slechte afdichtingen op de turbo, waardoor uitlaatgassen terug in de olie komen, via de afvoer in het carter.
Als je het toerental rond de 2000 toeren verhoogt, verdwijnt de rook.
Heb de slang naar de carterventilatie losgekoppeld, er komen gassen uit. Betekent dit dat de klep werkt? Is de rook normaal voor deze motor?
 
#3 ·
Beide mijn n47-motoren geven een kleine rookwolk als de oliedop eraf is, maar niet uit de peilstokbuis en de dop springt zeker niet rond als hij los zit.
Lijkt me een beetje overdreven, controleer het ademmembraan dat bovenop het kleppendeksel zit, je kunt de lipjes voorzichtig terugduwen en de dop eraf tillen om te kijken.
Hoe oud is de olie en zijn er tekenen van brandstofverdunning?
 
#9 · (Edited)
Wat rook is normaal voor CDi-motoren. Als de motor veel kilometers heeft gereden, probeer dan over te schakelen op een zwaardere olie, zoals 10W50.

En. zoals al vermeld, kan een andere oorzaak versleten turbokeerringen zijn. Bij 2.000 tpm ontwikkelt de turbo echter een hogere druk en in dat geval zou je meer blow-by zien dan bij stationair draaien.
 
#10 ·
Wat rook is normaal voor CDi-motoren. Als de motor veel kilometers heeft, probeer dan over te schakelen op een zwaardere olie, zoals 10W50.

En. zoals al vermeld, kan een andere oorzaak versleten turbokeerringen zijn. Bij 2.000 tpm heeft de turbo een hogere tegendruk van de uitlaatgassen en een hogere inlaatdruk om de olie binnen te houden. Maar bij stationair draaien kunnen uitlaatgassen de keerringen passeren en in het carter terechtkomen.
Waar moet ik precies naar kijken bij de keerringen?
 
#11 ·
De mogelijkheden zijn:
  • overmatig versleten zuigerveren (wat blow-by is normaal)
  • defecte carterventilatie, PCV-klep, maar uit uw tests blijkt dat deze werkt
  • versleten afdichtingen in de turbo, maar hierdoor zou u meer blow-by krijgen bij hogere toerentallen, als gevolg van meer uitlaatdruk en laaddruk. En bij lage toerentallen zou u olie uit de turbo in het uitlaatsysteem verliezen en olie in de inlaat verbranden, waarbij de intercooler gedeeltelijk overstroomd zou worden. U zou meer uitlaatrook van olie en gedeeltelijk verbrande olie bij stationair toerental opmerken.
  • vacuĂĽmlek in het vacuĂĽmpompsysteem voor servobrakes etc., wat betekent dat de vacuĂĽmpomp constant werkt en lucht in het carter of de kleppendeksel afvoert. (In de meeste dieselmotoren is dat zo, waarschijnlijk ook in de uwe)
 
#17 ·
Welnu, bij 250.000 km zou ik geneigd zijn te denken dat de zuigerveren een beetje voorbij hun beste tijd zijn.
Probeer een 10W 50 motorolie.

Wat de 'vacuĂĽmpomptheorie' betreft, zorg er gewoon voor dat er geen gaten, ontbrekende pluggen of kapotte verbindingen in de vacuĂĽmleidingen zitten. (Als test kunt u de hoofdleiding naar de vacuĂĽmpomp tijdelijk loskoppelen en de pompingang afsluiten, zodat het zeker is dat deze geen lucht aanzuigt om te zien of dit verschil maakt voor de blow-by.)
 
#18 ·
Welnu, bij 250.000 km zou ik geneigd zijn te denken dat de zuigerveren een beetje op hun best zijn.
Probeer een 10W 50 motorolie.

Wat de 'vacuĂĽmpomptheorie' betreft, zorg er gewoon voor dat er geen gaten, ontbrekende pluggen of kapotte verbindingen in de vacuĂĽmleidingen zitten. (Als test kunt u de hoofdleiding naar de vacuĂĽmpomp tijdelijk loskoppelen en de pompingang afsluiten, zodat het zeker is dat deze geen lucht aanzuigt om te zien of dit verschil maakt voor de blow-by.)
Kun je me een schema van de vacuĂĽmleiding sturen?