BMW Forums : BimmerForums banner

Aandrijflijn storing P13C0

24K views 44 replies 3 participants last post by  lowaaa  
#1 ·
Hallo, ik heb een BMW 2012 116i F21 met een aandrijflijnprobleem.

Telkens als ik de auto start bij een koude start, verschijnt er geen fout. Zodra ik hem in de versnelling zet en begin te accelereren, krijg ik een motorwaarschuwingslampje en een aandrijflijnstoring met veel schudden in de motor en de versnellingspook trilt.

Toen dit gebeurde, heb ik de obd uitgevoerd en de fout P13C0 verscheen.

Ik heb de auto uitgezet (maar de ontsteking aan laten staan) en de aandrijflijnstoring verdween en er stond geen code op de obd-scanner. Ik zet de motor weer aan, maar nu verschijnt de aandrijflijnstoring na 10 seconden zonder te accelereren. Ik zet hem uit en controleer opnieuw de obd, maar er verschijnt geen code.

Ik heb onlangs de vanos-solenoĂŻde vervangen door een gloednieuwe. Misschien is de stekker die in de vanos-solenoĂŻde gaat slecht, maar ik weet zeker dat ik een circuitfout zou krijgen als dat het geval was.

Ik heb geen idee wat ik moet doen... misschien de nokkenas opnieuw uitlijnen? En zo ja, is er een handleiding voor deze procedure?

#5 ·
Niet helemaal zeker van die motor, het kan de voorkant van de kop of in het kleppendeksel zijn.
Maar voordat u iets vervangt, scant u met de juiste diagnose, want u zou een fout kunnen opsporen op basis van die code, maar het is eigenlijk iets anders, omdat een generieke scanner de bmw hex-codes verkeerd heeft geĂŻnterpreteerd

#7 ·
Hallo, bedankt voor de reactie.

ik heb die sensoren schoongemaakt en heb nog steeds het aandrijflijnprobleem.

Het is zo raar, want als ik de auto 5-8 minuten laat staan, is het goed... dan komt het aandrijflijnprobleem en gaat er een motorwaarschuwingslampje branden... dan 2 minuten later is het motorwaarschuwingslampje weg, maar de aandrijflijnstoring wordt weergegeven en de auto klinkt nog steeds rauw en staat in de noodloop?

Zodra ik de auto uit en weer aanzet, is het motorlampje weg en de aandrijflijnstoring ook.

ik kan de obd-scanner alleen gebruiken als de motor aan staat, want dan komt het waarschuwingslampje met de code...

ik zit nu helemaal vast. Ik heb een duurdere obd-scanner besteld in de hoop dat deze een meer diepgaande fout leest/weergeeft...

#8 ·
De scanner kwam en dit is alles wat hij zegt... @Atyn of @Johnnyroper

Dus ik neem aan dat deze obd-scanners net zo nutteloos zijn als de andere, maar met een hoger prijskaartje.

Eén ding dat ik opmerkte, was dat de katalysatortemperatuur bank 1, sensor 1 315,32 graden F teruggaf.

Brandstofrail-druk bij 1001,95 psi met een brandstofniveau-ingang van 34,118%.

en motorkoelvloeistoftemperatuur bij 145,4 graden F.

Het rubber van de waterpomp ziet er behoorlijk versleten uit, zou het dat kunnen zijn? Hoewel ik niet zeker weet hoe het de nokkenas zou beĂŻnvloeden...

Image

#10 · (Edited)

Zoek ze op. Maar 1339 heeft betrekking op de uitlaatnokkenas, dus het lijkt erop dat uw problemen allemaal gerelateerd zijn aan de vanos.
Kan een defecte sensor zijn.

Nokkenassensoren kosten ongeveer ÂŁ 14 per stuk bij Autodoc, dus niet te duur als ze het probleem niet oplossen.

Voer uw registratienummer in om het juiste onderdeel te vinden.

P13C0 is inlaat vanos en de bovenstaande site suggereert een inlaatmagneetventiel, maar klik op 'bekijken' voor meer informatie. Let op de opmerking over oliedruk - wanneer zijn de olie en het filter vervangen?
Het kan de moeite waard zijn om wat motorflush te gebruiken als ze vervangen moeten worden.

Het inlaatmagneetventiel bevindt zich aan de bestuurderskant aan de voorkant onder de ecu, maar is gelukkig beter bereikbaar dan het uitlaatmagneetventiel aan de andere kant.

De solenoĂŻden kosten ÂŁ 36.

#12 ·
Bedankt voor de links @Atyn Ik zal de nokkenassensoren bestellen, zoals de 'foutinfo' suggereert. Wat betreft de solenoĂŻde, de auto kwam ermee beschadigd. (Zag er letterlijk uit alsof ze hem eruit probeerden te hameren. Ik heb hem er uiteindelijk uitgehaald en een nieuwe erin gezet en hij gleed er perfect in, dus die is al nieuw... maar de kabelboom heeft betere tijden gekend en ik heb misschien een nieuwe stekker nodig. Maar nogmaals, ik weet niet zeker hoeveel impact dat kan hebben, vooral als hij nog steeds aangesloten is.

De olie en filter zijn een paar dagen geleden vervangen. Van wat ik heb gelezen, was de hoeveelheid olie van 4,2 l tot 4,7 l.

Even wachten... zijn er TWEE inlaatsolenoids?! Heeft u mogelijk een diagram van waar de uitlaatsolenoĂŻde te vinden is?

Nu, wetende dat de inlaatsolenoĂŻde (onder de ecu) is vervangen door een nieuwe, zou het dan alleen de uitlaatsolenoĂŻde kunnen zijn die het probleem veroorzaakt, of zou het zo niet werken?

Zoek ze op. Maar 1339 heeft betrekking op de uitlaatnokkenas, dus het lijkt erop dat uw problemen allemaal gerelateerd zijn aan de vanos.
Kan een defecte sensor zijn.

Nokkenassensoren kosten ongeveer ÂŁ14 per stuk bij Autodoc, dus niet te duur als ze het probleem niet oplossen.

Voer uw kenteken in om het juiste onderdeel te vinden.

P13C0 is inlaat vanos en de bovenstaande site suggereert inlaatsolenoĂŻde, maar klik op 'bekijken' voor meer info. Let op de opmerking over oliedruk - wanneer zijn de olie en het filter vervangen?
Het kan de moeite waard zijn om wat motorflush te gebruiken als ze gedaan moeten worden.

De inlaatsolenoĂŻde zit aan de bestuurderskant aan de voorkant onder de ecu, maar is gelukkig beter bereikbaar dan de uitlaatsolenoĂŻde aan de andere kant.

De solenoĂŻden kosten ÂŁ36.

#11 ·
Bedankt voor de link :) @Atyn Ik heb mijn ecu gecontroleerd op de ecu-variant, maar geen idee welke het zou kunnen zijn... Het label op de ecu zegt DME, maar ik weet niet zeker of dat gerelateerd is aan een van de ecu-varianten die de website laat zien... Ik neem aan dat het iets te maken heeft met de uitlijning van de distributieketting na het lezen van de foutinformatie op die website.

#13 ·
Ik vond een afbeelding ervan op een pdf. Ik denk dat dit degene is waar de vorige eigenaar problemen mee had, maar geen idee had waar het was. Het was moeilijk om de afbeelding voor de locatie ervan te vinden en na te hebben gezien welke klus ze bij de vorige hebben geklaard, weet ik zeker dat ze geen idee hadden waar deze was.

Dus ik bestel een andere solenoĂŻde, de twee sensoren en ik zal zien hoe het gaat. Ik heb ook een nieuwe obd-scanner besteld, een die met Bimmerlink kan werken zodat ik de specifieke code kan vinden. Ik hoop alleen dat het niets te maken heeft met de nokkenastiming, want ik heb geen idee hoe ik aan zo'n klus zou moeten beginnen.

#14 ·
Er zouden geen 2 inlaatkleppen moeten zijn, er is er één per nokkenas, dus één op de uitlaat en één op de inlaat.
Ik denk dat op dit punt de mechanische timing moet worden gecontroleerd voordat er onderdelen op worden gegooid, samen met de BMW-diagnostiek.

#16 ·
Probeer het niet eens opnieuw te timen als het niet klopt, het is om een reden niet goed. Hoogstwaarschijnlijk uitgerekt of geleiders die kapot gaan.
Doe een complete kettingkit samen met het verwijderen van de carterpan en reinig de carterpan/olie-opname om er zeker van te zijn dat er geen vuil is.

#17 ·
Probeer het niet eens opnieuw te timen als het niet klopt, het heeft een reden. Hoogstwaarschijnlijk uitgerekt of geleiders die kapot gaan.
Doe een complete kettingkit samen met het verwijderen van de carterpan en reinig de carterpan/olieopname om er zeker van te zijn dat er geen vuil is.
De nokkenasketkits met of zonder nieuwe tandwielen en het benodigde gereedschap zijn redelijk geprijsd op eBay en video's staan op YouTube.

De ketting, compleet met geleiders, valt er gewoon van boven in, dus geen grote demontage.

Ik ben van plan de mijne in de zomer te doen.

#26 ·
Ik heb dat gekocht, ik heb het nu, maar en sorry als dit een domme vraag is, ik begrijp dat het de nokkenas op zijn plaats vergrendelt, maar de nokkenas kan verkeerd uitgelijnd zijn, toch? Dus hoe lijnt het zowel de inlaat- als de nokkenas uit om in de juiste positie te staan als deze niet op tijd/uitgelijnd is?

Voor zover ik begrijp, betekent 'Hoekafwijking ten opzichte van de krukas buiten tolerantie' dat deze niet uitgelijnd is, toch? Moet ik deze niet uitlijnen bij het vervangen van de ketting en nokkenas/inlaat? @Johnnyroper

Bedankt :)

#27 ·
U moet de krukas op TDC vergrendelen met de borgpen. Zorg ervoor dat de nokkenassen zich in een positie bevinden waarin de kleppen van nummer 1 volledig gesloten zijn. De nokken moeten naar boven wijzen, maar niet volledig verticaal. Omdat het een 4-takt is, kunnen de nokkenassen 180 graden uit positie staan, dus u moet bevestigen dat de nokken omhoog wijzen. Als de vergrendelingsgereedschap er niet op past omdat de nokkenassen iets uit de tijd zijn, dan moet u de nokkenasbouten losmaken en de nokkenassen met een moersleutel bewegen totdat het gereedschap eroverheen kan schuiven en ze kan vergrendelen.

#29 ·
De vanos-naven kunnen in elke oriëntatie worden geplaatst, u hoeft alleen maar te zorgen dat u inlaat op inlaat en uitlaat op uitlaat aansluit. Het onderdeel dat correct moet worden geplaatst, is de nokkenassensor-opname, er zou een vergrendelingsgereedschap in de kit moeten zitten om ze uit te lijnen.