BMW Forums : BimmerForums banner

Koudstartprobleem met misfires N53

1 reading
37K views 42 replies 13 participants last post by  PepsiFruit  
#1 ·
Hallo allemaal... Ik heb een e90 lci 325i 3.0L N53 en heb een probleem met misfires/onregelmatig lopen bij een koude start. Hij geeft een misfire code voor cilinder 6 samen met het motorlampje, na een minuut draaien en het wissen van de code loopt de motor zo soepel als zijde en geeft hij geen misfires meer tot de volgende koude start.

Na veel tijd op het net te hebben gezocht en veel verschillende oplossingen te hebben geprobeerd, kan ik het probleem niet vinden (zonder naar een dealer te gaan voor een diagnose die me vertelt wat ik al weet met mijn eigen diagnose tools.) :confused

mijn vermoedens waren de injector, maar na 2 gloednieuwe injectoren met dezelfde resultaten en het probleem alleen bij koude starts.

Ok... dus hier is al het werk dat ik heb gedaan sinds ik hem 6 maanden geleden heb gekregen...

Bobines op 4,5 en 6

6 nieuwe bougies (ook de sockets schoongemaakt)

no.6 injector twee keer (incl. ontkoppelaar, coderen en aanpassingen resetten via inpa, index 11)

nieuwe ecu (ander defect, gelukkig gedekt door garantie)

NOx sensor

bank 1+2 pre-cat 02 sensoren

inlaatspruitstukdruksensor

MAF sensor

Hoge druk brandstofsensor

De inlaatkleppen zijn met walnootstralen gereinigd

3 olieverversingen, 1 inclusief het spoelen van het systeem

Nieuwe Vanos solenoĂŻden en afdichtingen

Ik heb een nieuwe lagedruk brandstofsensor klaar om ergens volgende week in te zetten, samen met inlaatspruitstukpakkingen.
Ik heb ook gelezen dat je mogelijk alle injectoren tegelijk moet vervangen, maar ook vele malen gelezen dat dat niet het geval is... ook erg duur!

Veel van het werk dat ik heb gedaan, was preventief onderhoud of goedkopere opties om mee te beginnen om de kern van dit probleem te achterhalen...

Ik waardeer alle ideeën of suggesties die mensen hebben om me te helpen dit op te lossen... :thumbsup geweldige auto als hij eenmaal loopt lol

Bedankt.
 
#2 ·
Als één injector kapot gaat, slijt hij de andere twee waarmee hij gekoppeld is snel. Het advies dat ik kreeg was dus om ze allemaal tegelijk te vervangen. Ze hebben ook de injectoren herzien en sommige kunnen niet gemixt en gematcht worden.

Ik zou daarom overwegen of u een aantal van de andere injectoren moet vervangen.

Slechts een gedachte.
 
  • Like
Reactions: SubNemesis
#4 ·
Als één injector kapot gaat, slijt hij de andere twee waarmee hij is gekoppeld snel. Het advies dat ik kreeg was dus om ze allemaal tegelijk te vervangen. Ze hebben ook de injectoren herzien en sommige kunnen niet gemengd en gecombineerd worden.

Ik zou daarom overwegen of u een aantal van de andere injectoren moet vervangen.

Slechts een gedachte.
Ja, dat zijn ook mijn gedachten, ik vroeg me gewoon af of er een andere oorzaak voor dit probleem zou kunnen zijn, aangezien alleen cilinder 6 misfires heeft en het probleem verdwijnt na een minuut draaien
De andere injectoren lijken in orde te zijn, daarom ben ik een beetje in de war, ik wil gewoon niet meer geld verspillen voor het geval het iets anders is..

Uw thread doet me huiveren, want ik heb dezelfde motor!

Vindt u het erg als ik vraag hoe oud uw auto is en hoeveel kilometer u heeft?

Van het feit dat ik hier het afgelopen jaar lid ben, lijkt het erop dat de injectoren vaak de oorzaak zijn van deze problemen en er is veel discussie over de vraag of u alle 6 of slechts 3 in de betreffende bank moet vervangen. Het lijkt waarschijnlijk, gezien het feit dat u zo ongeveer alles anders hebt vervangen. Ik ben niet mechanisch aangelegd en ben overgeleverd aan de lokale garage. Gelukkig zijn ze een BMW indi met een goede reputatie. In veel opzichten lijkt het kosteneffectiever om het naar een professional te brengen die de kern van de zaak kan achterhalen in plaats van te gokken en onnodig onderdelen te vervangen. Ik ben dit soort dingen in andere forums tegengekomen. Tenzij de dingen die u hebt gedaan goedkope reparaties waren, zou ik zeggen dat het de moeite waard is om een tweede mening te vragen.
Ja, ik denk dat ik naar een lokale indi ga om te zien of ze het kunnen uitzoeken.
De auto is van 2010 lci met 74k.. Het meeste werk is gedaan vanwege de ecu die doorgebrand is door een kortsluiting van de 02-sensor en de dealer die mijn geld erin gooide lol
 
#3 ·
Je draad doet me rillen, want ik heb dezelfde motor!

Vind je het erg om te vragen wat de leeftijd en kilometerstand zijn?

Als lid hier het afgelopen jaar lijkt het erop dat de injectoren vaak de oorzaak zijn van deze problemen en er is veel discussie over de vraag of je alle 6 moet vervangen of slechts 3 in de betreffende bank. Het lijkt waarschijnlijk, gezien het feit dat je zo ongeveer alles anders hebt vervangen. Ik ben totaal niet mechanisch onderlegd en ben dus overgeleverd aan de lokale garage. Gelukkig zijn ze een BMW-garage met een goede reputatie. In veel opzichten lijkt het kosteneffectiever om het naar een professional te brengen die de kern van de zaak kan achterhalen in plaats van te gissen en onnodig onderdelen te vervangen. Ik ben dit soort dingen in andere forums tegengekomen. Tenzij de dingen die je hebt gedaan goedkope reparaties waren, zou ik zeggen dat het de moeite waard is om een tweede mening te vragen.
 
#5 ·
Ik heb een N53 en moest alle 6 injectoren vervangen, omdat de nieuwe versies niet gemengd en gecombineerd kunnen worden. Dus je moet ze misschien allemaal vervangen.

Geen fijn gevoel, dat weet ik. Ik kreeg een rekening van ÂŁ1000.

Sindsdien is de auto echter in orde en heb ik geen misfires gehad.

Doe ook je bougies en bobines terwijl je injectoren laat vervangen.

Maar gooi er geen geld tegenaan! Laat controleren of de injectoren 100% het probleem zijn!

Ik ben naar 3 verschillende garages geweest en ze zeiden allemaal dat injector 5 kapot was, daarom heb ik de mijne laten vervangen.

Een veelvoorkomend probleem, ben ik bang, en BMW trekt zich er niets van aan.
 
#6 ·
+1 voor het vervangen van ten minste alle injectoren in de bank, bij voorkeur alle 6 (ja, ik weet dat ze prijzig zijn). Zoals Mike 335i zei, als je al een tijdje een slechte injector hebt, heeft dit invloed op de andere in die bank en zullen ze waarschijnlijk snel daarna kapot gaan. Het ontwerp van deze injectoren heeft minstens 10 revisies ondergaan, dus het is de manier om ze allemaal nieuw te krijgen (van het nieuwste ontwerp, niet eBay!)...
 
  • Like
Reactions: SubNemesis
#9 ·
Op, in welke regio zit je? Ik kan je de richting wijzen van de garage die ik heb gebruikt, zij leveren de injectoren zelf en plaatsen ze als je in de West Midlands zit?
ik ben niet ver van de West Midlands (midden-Wales), misschien is het de moeite waard om je aanbeveling te krijgen als ze goed zijn, ik hoef maar 3 nieuwe bobine's te plaatsen, want 3 zijn nieuw en ik heb alle bougies 2 dagen geleden vervangen.

Ik heb een slechte ervaring gehad met de dealer in Hereford... Ik vertelde hen bij aankomst wat er mis was met de auto, samen met de foutcodes, en ze slaagden er toch in om 800 pond van me af te troggelen voordat ze zelfs maar aan het probleem van 2000 pond toekwamen dat ik hen eerder had uitgelegd. :shifty:

Het lijkt erop dat ik de knoop ga doorhakken en ze allemaal tegelijk laat vervangen, want ik kan nu niet meer bedenken wat het anders zou kunnen zijn lol

Bedankt iedereen voor jullie hulp!! :cool
 
#14 ·
Ik had min of meer dezelfde problemen als jij met een 325i N53 motor saloon van 09 december.........

Bij een koude start zou hij misfires hebben en de oranje EML opwerpen.......vooral als ik niet meteen op weg ging......

Ik begon alleen Shell V Power (Nitro 99 RON) brandstof te gebruiken en gebruikte ook grote doses Redex............

Sinds ik dat 8 maanden geleden heb gedaan, en ik ga hout aanraken terwijl ik dit typ, is de mijne veel beter gaan lopen en geen EML. Ik start ook en direct in "D" en weg......

Zoals je zegt, binnen een minuut of zo na het starten is hij zijdezacht.....

Ik zeg niet dat het voor jou zal werken, maar het is misschien het proberen waard.....
 
#16 ·
Ik had min of meer dezelfde problemen als jij met een 325i N53 motor sedan van 09 december.........

Bij een koude start zou hij misfires hebben en de oranje EML weergeven.......vooral als ik niet meteen op weg ging......

Ik begon alleen Shell V Power (Nitro 99 RON) brandstof te gebruiken en gebruikte ook grote doses Redex............

Sinds ik dat 8 maanden geleden heb gedaan, en ik ga hout aanraken terwijl ik dit typ, is de mijne veel beter gaan lopen en geen EML. Ik start ook en ga direct naar "D" en weg......

Zoals je zegt, binnen een minuut na het starten is hij zijdezacht.....

Ik zeg niet dat het voor jou zal werken, maar het is misschien het proberen waard.....
Ik ben nu ook benieuwd of het brandstoffilter de boosdoener zou kunnen zijn, als ik me goed herinner zit het in de tank?
 
#20 ·
Klinkt als een lekkende injector als hij koud is.

Waarom twee nieuwe injectoren op één cilinder? Heb je de eerste gehouden?

Eventueel de andere injectoren op die bank vervangen

lees op bimmerprofs.com - Misfire detectie op deze motoren is crap, om een paar redenen.

Hoe zien je bougies eruit? Als je de injectoren vervangt - plaats dan tegelijkertijd nieuwe bougies.

Heb je geprobeerd om bobine nr. 6 met een andere te verwisselen?
Nou, de originele injector was defect, dus ik probeerde eerst een gereviseerde (goedkopere) index 11 injector om te zien of dat het onregelmatig lopen zou verhelpen.. maar bleef met hetzelfde probleem als nu. Toen dacht ik, stom van me, had geen gereviseerde injector moeten kopen, dus ging ik verder en kocht een gloednieuwe, installeerde hem en heb nog steeds dit probleem, bij het plaatsen van de 2e injector verving ik ook alle bougies en 3 nieuwe bobines voor die bank, evenals het coderen en resetten van aanpassingen.

Het is vreemd, want als er een probleem was met inj 4&5 zou ik daar ook codes voor krijgen? maar ik krijg alleen een code op cilinder 6.

Na meer onderzoek naar de effecten van zwavel en brandstofoctaan op piëzo-injectoren, denk ik dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn en aangezien het de goedkoopste optie is om te proberen, ga ik het 2 weken lang dagelijks gebruiken op v-power benzine om te zien of het opklaart.. als dat niet lukt, dan terug naar een garage voor diagnose en waarschijnlijk vervanging van alle injectoren.

Bedankt :thumbsup
 
#24 ·
Ouderwets, maar klinkt als een overdreven achterlijke motor, vrij recente benzinemotoren vertragen de timing bij koud stationair draaien sowieso tot de uiterste limieten.

Als de klopsensor klopdetectie rapporteert, zal de motor logischerwijs de timing terugtrekken en als een zak sleutels lopen.

Ik weet niet zeker of je de ontstekingshoek eenvoudigweg kunt ophalen via OBD-interrogatie, maar ik zou dit als plausibel uitsluiten.

Een motor op de limiet die zich terugtrekt terwijl hij koud is, zal overslaan en als een emmer stront lopen totdat hij warm is.

Cilinder zes is misschien ook wel de koelste cilinder...
Dus denk je dat ik dit zou kunnen testen door de klopsensoren los te koppelen en te kijken hoe hij dan loopt?
 
#23 ·
V-power proberen is misschien een goed idee, omdat het meer weerstand biedt tegen pingelen, wat zou helpen bij het bovenstaande als dat het geval is. Ik heb de mijne het afgelopen jaar uitsluitend op V-power laten rijden, behalve een paar tanks Eni 100octani in Italië, dus ik hoop dat het het risico op het verstoppen van de injectoren vermindert.
 
  • Like
Reactions: SubNemesis
#26 ·
Als het een kloppend probleem is, kan het overschakelen van benzine helpen bij een differentiële diagnose, maar het zal alleen een symptoom maskeren - deze motoren zijn afgesteld op 95 RON, ze zouden het zonder problemen moeten kunnen accepteren.

Ik weet niet hoe deze motoren reageren op geen kloppende sensor feedback, maar ik kan niet zien dat het kwaad kan. Ik gok hier maar, maar je zou duizenden ponden aan onderdelen hieraan kunnen besteden, wat lijkt op een eenvoudig ouderwets motorafstellingsprobleem. Ik denk dat de motor terugvalt op een kern 95 RON-kaart, maar we hebben een expert nodig op dit systeem om commentaar te geven, ik ben daar nog heel, heel, heel ver van verwijderd.

De extreme cilinders (1 & 6) zouden logischerwijs de koelste cilinders zijn, dus degenen die het meest waarschijnlijk misfires vertonen bij ernstig vertraagde timing, maar dat is slechts mijn vermoeden, de hemel weet of het enige verband heeft met de realiteit.
Van wat ik heb gelezen, zijn de piëzo-injectoren ontworpen voor Ron 98, omdat het microfilter erin gemakkelijk verstopt raakt met een brandstof van lagere kwaliteit. Ik zal zien hoe de auto reageert op het gebruik van betere kwaliteit brandstof voor een tijdje, alleen om de resultaten te zien, misschien duwt de 95 Ron-kaart het gewoon te ver voor wat het is ontworpen binnen de eerste minuut van het draaien zoals je zegt.. Nog steeds erg geïnteresseerd in wat er wordt aangepast op de octaangetal door de ecu..
 
#30 ·
hmmm weet het niet zeker over dat hierboven. Als ze ontworpen waren voor 98ron, dan zou de microfilter die verstopt raakt zeker gekoppeld moeten zijn aan het probleem van de lekkende injector - wat ik niet denk dat het zal zijn?
Nogmaals, van wat ik heb gelezen... De microfilter blokkeert dan en faalt en beschadigt mogelijk de tip, wat kan leiden tot het lekken.. Maar ik ben geen expert lol ik heb nu v-power volgetankt en ga de octaanwaarde resetten via inpa en elke dag draaien zal de uitkomst over 2 weken zien of eerder.. Zoals tankflyboss zei, het kan vertragen op een slechte kaart, dus mijn theorie is dat door de kaart te veranderen met een hoger octaangehalte het wel eens minder kan vertragen en mijn probleem oplost, anders ga ik terug naar de injectoren en alles wat ik ben kwijtgeraakt is wat brandstof :)
 
#32 ·
Ik twijfel een beetje over de brandstofkwestie, of het de moeite waard is om superplus te gebruiken voor deze motor?

Ik heb vorig jaar een paar maanden super gebruikt en merkte helemaal geen verschil in prestaties of zuinigheid. Omdat het 10p per liter duurder was dan normaal, ben ik er mee gestopt. Maar er kunnen verborgen voordelen zijn in termen van het schoonhouden van de motor en het goed laten draaien van de auto, dus vandaag heb ik weer super getankt en zal dat waarschijnlijk in de toekomst blijven doen. Ik tank elke twee weken, dus het is maar een extra ÂŁ2 per week, wat eigenlijk niets is.

Een ding dat me opviel toen ik vorig jaar mijn 325i kreeg, was dat er koolstofafzettingen leken te zitten op de tankdop en ook de uitlaatuiteinden erg vuil waren. Het was, en is nog steeds, een auto met een lage kilometerstand en ik vraag me af of een deel van die koolstofopbouw te wijten was aan korte ritten en rustig rijden? Wanneer ik de kans krijg, geef ik graag gas en ga ik tot de rode lijn, wat volgens mij is waar deze motoren voor gebouwd zijn. Sinds het schoonmaken van de uitlaten is er geen koolstof meer en de tankdop is mooi schoon. Misschien zit er niets in, maar ik ben wel voorstander van de 'Italian tune up'-methode om de motor regelmatig lekker heet te laten worden om hem tevreden te houden!
 
#33 ·
Ik weet niet zeker of het hogere octaangetal van V Power enig voordeel heeft of niet (het kan zeker geen kwaad), maar mijn waargenomen voordeel was de extra reinigingsadditieven die erin zouden moeten zitten. Die, en een flinke scheut Redex of iets dergelijks dat ik toevoeg, kunnen van nut zijn in een oudere, kieskeurige, nerveuze motor zoals de prachtige N53......

Gegeven, zoals hierboven, dat het slechts een pond of twee extra kost per tank, zal ik de mijne op die manier blijven gebruiken.....
 
#34 ·
Interessante lectuur hier, met verschillende meningen over lekkende injectoren op de N53-motor. Kan het in de toekomst ĂĽberhaupt samengevat worden? d.w.z. de symptomen, de oplossingen, de garages waar het gerepareerd kan worden, enz.

Helaas ben ik hier ook lid geworden van de club voor het hebben van een koudstartprobleem met misfire op de N53-motor. Kocht een 2010 325i 3.0L Coupe in december 2017, met net iets meer dan 100.000 mijl. Ik reed de auto 30 minuten lang, reed over de A5 en over hobbelige wegen in de stad etc., ik dacht dat de auto perfect was, veel vermogen, stationair toerental op 600 tpm perfect, geen kloppen of rammelen, soepele versnellingsbak, luxe lederen interieur (vergeleken met E46). Dus ik kocht de auto, en dat is het begin dat iedereen hier heeft!

De handelaar had de auto natuurlijk warmgedraaid voordat ik erin reed. Dus ik kon de koudstartproblemen niet detecteren!

Nu zijn er twee problemen die ik hier wil bespreken.

1. Injectorreiniger - Redex

Zijn er ĂĽberhaupt voordelen aan het toepassen van Redex op N53-motoren? Enig wetenschappelijk bewijs, enig bewijs etc. Zou het toepassen van Redex zelfs de motoren kunnen beschadigen? Mij werd verteld dat de lekkende injectoren elektronisch worden veroorzaakt en niet mechanisch. Daarom is het toepassen van Redex irrelevant. Heb al een fles gekocht, maar durfde het niet toe te passen.

2. Wat zou er gebeuren als er niets wordt vervangen?

Idealiter moet men, om het koudstartprobleem volledig te elimineren, 6 bougies, 6 bobines en 6 injectoren vervangen. Ja, als ik rijk genoeg was. Maar ik zou graag willen weten wat er daadwerkelijk zou gebeuren en wat de effecten zouden zijn als ik niets doe, gewoon rijd en de motorstoringslamp in de gaten houd. Als deze niet oplicht, dan is alles in orde. (GELIEVE HIEROP COMMENTAAR TE GEVEN)

Ik kreeg van de handelaar te horen dat ik BP-benzine moest gebruiken. Heb meerdere keren een kwart BP-benzine getankt, er deed zich geen EML-probleem voor. Gebruik dan Tesco-benzine Ron 95. Afgezien van het schokken gedurende een paar minuten in de ochtend, stond de EML aan. Moest de auto uitzetten en opnieuw starten. Sindsdien weer BP Ron 95 gebruikt, geen EML-lampje meer aan. Aangezien het alleen de prestaties van de auto voor de eerste paar minuten beĂŻnvloedt, waarom dan niets doen. Eens of oneens?
 
#35 ·
Ten eerste, voor zover ik weet, wordt aangenomen dat alle problemen die zich voordoen in de eerste 6 maanden na aankoop wettelijk geacht worden aanwezig te zijn op het moment van verkoop. Dus in uw geval zou ik teruggaan naar de dealer en hen vragen het te repareren.

Het maakt waarschijnlijk geen verschil welke brandstof u gebruikt. Wat ik wel weet, is dat deze motoren last kunnen hebben van koolstofafzetting en dat is nooit goed voor de motoronderdelen. Dus als preventieve maatregel lijkt het verstandig om premium brandstoffen te gebruiken vanwege hun extra reinigende elementen en ervoor te zorgen dat u de auto regelmatig op langere afstanden gebruikt en hem de sporen geeft om hem lekker warm te laten worden. Maar ik gok maar. Het gebruik van producten als Redex nadat deze problemen zijn begonnen, lijkt niet te helpen, hoewel ik niet denk dat het kwaad kan.

Wat er gebeurt als u het gewoon laat zitten, nou ja, het kan alleen maar erger worden, nietwaar? Er is gezegd dat het niet essentieel is om alle 6 injectoren te vervangen, alleen de 3 in dezelfde bank als de lekkende. Ik heb geen idee wat dit kost, maar ik weet dat als de mijne kapot gaan, ik een specialist zal gebruiken in plaats van de hoofddealers.
 
#36 ·
Ik denk dat Redex tijdverspilling zal zijn. Het niet vervangen van lekkende injectoren kan tot andere problemen leiden. Zie dit artikel:

BMW 630i N53 Heavy Oil Consumption

IMHO, bij 100.000 km, zou je het beste de knoop doorhakken en alle zes injectoren vervangen voor de nieuwste versie, of de auto verkopen.
 
  • Like
Reactions: SubNemesis
#37 ·
Dat is een goed geschreven rapport van zijn motorrevisie en zeer interessant......

Maar wauw, dat was veel geld om uit te geven aan een tweedehands auto, en dat was het werk zelf doen..........!

Mijn (gelukkig) lijkt geen olie te verbruiken tussen de beurten, maar ik denk dat ik in de verleiding zou komen om ermee te rijden tot hij stopt en hem dan voor onderdelen te verkopen in plaats van dat soort geld uit te geven........

Of, zoals u zegt, snel verkopen....!
 
#39 ·
Voor degenen onder jullie die nog steeds geĂŻnteresseerd zijn... Ik heb 2 tanks v-power gereden en hoewel het de symptomen van het probleem zeker verlichtte, was het geen oplossing. Ik zal v-power blijven gebruiken omdat de voordelen opwegen tegen het prijsverschil... De echte oplossing was het vervangen van injector nr. 4, want het was die injector die niet kon vereffenen met nr. 6, waardoor nr. 6 te veel brandstof kreeg. Goed nieuws is dat ik maar 1 injector meer hoefde te kopen. De resultaten waren direct na het hercoderen en een adaptatie reset. Beter verbruik en soepel lopen vanaf de koude start. Meer dan tevreden met het resultaat :D Bedankt allemaal voor het helpen om dit op te lossen.
 
#40 ·
De echte oplossing was het vervangen van injector nr. 4, want het is die injector die niet kon compenseren met nr. 6, waardoor nr. 6 te veel brandstof kreeg.
Goed nieuws is dat ik maar 1 injector meer hoefde te kopen. De resultaten waren direct na het hercoderen en een adaptaties reset. Betere mpg en soepel lopen vanaf de koude start. Meer dan tevreden met het resultaat :D
Bedankt allemaal voor het helpen om dit op te lossen.
Heeft u vervangen door een nieuwe index 11 injector (die naast oudere indexen in dezelfde bank draait)?
 
#41 ·
Van wat ik begrepen heb... een lekkende injector is een brandgevaar en mag niet genegeerd worden... In mijn geval moest ik helaas alle 6 injectoren vervangen... Ik gebruik momenteel V-power en heb normale 95 shell brandstof geprobeerd... Ik merkte geen verschil, maar ik merkte wel dat mijn mpg iets daalde op dezelfde hoeveelheid brandstof... Voor de voordelen van de brandstof en als een grote motor ben ik bij V-power in mijn n53 330i gebleven... Dat gezegd hebbende, mijn broer heeft een 325i en stopt er alle oude rommel in en hij loopt prima... dus ik denk dat het meer een voorkeur is dan wat dan ook... Dat gezegd hebbende, ik zou nooit supermarktbrandstof in de mijne doen.