Goedemorgen allemaal,
Vanwege een lichte olielekkage heb ik dinsdag de drie vacuümpompaafdichtingen vervangen. Op woensdag krijg ik een EML en een 4501-code, de LMM-waarden bij stationair draaien staan op 64 kg/u terwijl dit normaal rond de 30-35 ligt. Omdat ik dacht dat ik op de een of andere manier de vacuümpomp had vernield, heb ik de vacuümslang naar de rembekrachtiger losgekoppeld en ik heb vacuüm, zij het door te voelen. De slang naar de EGR-klep losgekoppeld en geen vacuüm. Een korte zoektocht en bij gebrek aan een vacuümtester besloot ik om de EGR-drukomvormer te vervangen, aangezien veel vergelijkbare problemen dit als de oorzaak aangeven.
inlaatspruitstuk eraf, nieuwe Pierburg PC geïnstalleerd met 4 mm ID siliconen vacuümslangen van de 4-weg toevoer naar PC en PC naar EGR-klep en de overige slangen geïnspecteerd en alles lijkt in orde te zijn. Starten, codes wissen, LMM-waarden naar 30-35 kg/u, EGR-vacuümslang losgekoppeld en ik heb vacuüm, zij het door te voelen, klus geklaard... of dat dacht ik.
Ik heb er gisteravond mee gereden en het stationair draaien voelde raar aan, soepel en rond de normale RPM, maar op de een of andere manier voelde het snel aan. De live waarden gecontroleerd en de LMM-waarden staan weer op 64 kg/u en de 4501-code is terug, nog geen EML.
Mijn volgende stappen.
Ben ik op de goede weg, alle extra adviezen of feedback worden zeer gewaardeerd.
Vanwege een lichte olielekkage heb ik dinsdag de drie vacuümpompaafdichtingen vervangen. Op woensdag krijg ik een EML en een 4501-code, de LMM-waarden bij stationair draaien staan op 64 kg/u terwijl dit normaal rond de 30-35 ligt. Omdat ik dacht dat ik op de een of andere manier de vacuümpomp had vernield, heb ik de vacuümslang naar de rembekrachtiger losgekoppeld en ik heb vacuüm, zij het door te voelen. De slang naar de EGR-klep losgekoppeld en geen vacuüm. Een korte zoektocht en bij gebrek aan een vacuümtester besloot ik om de EGR-drukomvormer te vervangen, aangezien veel vergelijkbare problemen dit als de oorzaak aangeven.
inlaatspruitstuk eraf, nieuwe Pierburg PC geïnstalleerd met 4 mm ID siliconen vacuümslangen van de 4-weg toevoer naar PC en PC naar EGR-klep en de overige slangen geïnspecteerd en alles lijkt in orde te zijn. Starten, codes wissen, LMM-waarden naar 30-35 kg/u, EGR-vacuümslang losgekoppeld en ik heb vacuüm, zij het door te voelen, klus geklaard... of dat dacht ik.
Ik heb er gisteravond mee gereden en het stationair draaien voelde raar aan, soepel en rond de normale RPM, maar op de een of andere manier voelde het snel aan. De live waarden gecontroleerd en de LMM-waarden staan weer op 64 kg/u en de 4501-code is terug, nog geen EML.
Mijn volgende stappen.
- Vacuümtest van de EGR-klep met de motor uit.
- Vacuüm aan/uit terwijl de motor draait en de LMM-waarden controleren.
- Vacuümtest van de toevoer naar de EGR-klep.
- Vacuümtest van de EGR-toevoer terwijl de vacuümtoevoer naar de rembekrachtiger wordt geblokkeerd.
Ben ik op de goede weg, alle extra adviezen of feedback worden zeer gewaardeerd.