BMW Forums : BimmerForums banner

116i F20 N13 rookt

1 reading
19K views 10 replies 5 participants last post by  BastosEnVr6  
#1 ·
Hallo, ik heb een probleem met mijn 116i N13 m sport uit 2012.
Bij een koude start komt er een geratel uit het uitlaat turbo gebied, dit verdwijnt na ongeveer 30 seconden.
Meer zorgwekkend is echter rook bij het starten en bij stationair draaien of wegrijden bij verkeerslichten,
Bij normaal rijden rookt hij niet, zelfs niet bij hard accelereren.
Hij verbruikt wel wat olie. Ik heb het membraan in de carterventilatie vervangen en de ontluchtingsslang gecontroleerd en die ziet er goed uit.
Gisteren heb ik hem aangesloten met een Autel scanner en kreeg de code oliedrukventiel controle fout, maar ik heb nog nooit een melding op het dashboard gehad.
Alle hulp wordt gewaardeerd.

Net de foutcodes opnieuw uitgelezen na ze te hebben gewist
Ik heb 1C0101 intermitterende motoroliedrukregeling plausibiliteit statische druk te hoog

1C2001 intermitterende oliepomp druk te hoog

#4 ·
Hmm, dus tenzij de auto is afgeragd, is het waarschijnlijk onwaarschijnlijk dat het een volledig kapotte turbo is, maar het zou de moeite waard zijn om hem te laten inspecteren.

Meestal is het gemakkelijk om de axiale en radiale speling van de compressor met je vingers te controleren ... er moet een kleine beweging zijn (de compressor draait op olielagers, dus een zeer kleine axiale en radiale beweging is normaal), en hij moet gemakkelijk met je vingers op toeren komen zonder geluid. Alles wat meer is dan een zeer kleine beweging is echter reden tot bezorgdheid.

Heb ook goed gekeken naar scheuren in de behuizing. Ik had jaren geleden een MG montego turbo waarbij de turbo ratelde als hij koud was, maar prima was als hij warm was, bij inspectie bleek het een gebarsten behuizing te zijn die vastliep op de schoepen van de impeller als hij koud was, maar als hij warm was, sloot de scheur zich. Het geratel was echter kenmerkend, omdat het veranderde met de motorbelasting toen de turbo begon op te spoelen)

Ik ben echter geĂŻntrigeerd door de foutcodes. Van wat ik kan zien, gebruikt het oliesysteem een configuratie die het juiste volume en dus de juiste druk moet pompen op basis van een karakteristieke kaart, d.w.z. gasinvoer, motortoerental, koppelvereiste etc. en dit wordt geregeld door een drukregelklep en gemeten door de oliedrukschakelaar.

Bekijk dit newtis-artikel dat de basisopstelling laat zien - niet helemaal dezelfde motor, maar de theorie is grotendeels hetzelfde.

De druksensor meet dus de druk die hij verwacht en geeft een foutmelding omdat deze hoger is dan wat hij verwacht voor een bepaalde motorbelasting. De regelklep laat overtollige druk af (voor een bepaald motortoerental en belasting) en als die foutcode wordt gegenereerd, gaat de klep in een noodmodus (ongereguleerde volle druk, denk ik). Dit zou kunnen helpen om olie langs de turboseals te duwen en hoewel je geen olie kunt zien bij het accelereren, wordt deze eenmaal op snelheid snel in de lucht afgevoerd en tenzij het een definitieve storing van de turbo is, zie je misschien niets tijdens het rijden.

Alles afwegende denk ik dat een vorm van turboprobleem het meest waarschijnlijk is - er zou geen geratel moeten zijn, maar ik zou nog steeds de oliedrukcircuits onderzoeken en de druksensor of regelklep vervangen (welke goedkoper is) om ook de oliedrukproblemen te beginnen beperken, wat de situatie mogelijk ook niet helpt.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

#5 ·
Wauw, bedankt voor je antwoord!

Ik ben net even gaan kijken naar de turbo,
Ik heb niet alle hitteschilden verwijderd, maar desondanks ziet het onderste deel er los uit, misschien is dat het wel!!
Hoe dan ook, ik kan geen zichtbare scheuren zien.
Ik heb de luchtinlaatpijp verwijderd en de waaier geĂŻnspecteerd, er is weinig of geen speling en hij draait mooi en soepel zonder enig geluid.
Dus mijn volgende vraag is waar de oliedruksensor zich bevindt, ik gok ergens op het blok?
Ik denk dat je, zoals je zegt, met de goedkoopste optie moet beginnen.
Hartelijk dank voor je hulp hierbij.

#10 ·
Wow bedankt voor je antwoord!

Ik ben net naar buiten geweest om de turbo te controleren,
ik heb niet alle hitteschilden verwijderd, maar desondanks ziet het onderste deel er los uit, misschien is dat het wel!!
Hoe dan ook, ik kan geen zichtbare scheuren zien.
Ik heb de luchtinlaatpijp verwijderd en de waaier geĂŻnspecteerd, er is weinig of geen speling en hij draait mooi en soepel zonder enig geluid.
Dus mijn volgende vraag is waar de oliedruksensor zich bevindt, ik gok ergens op het blok?
Ik denk dat je, zoals je zegt, met de goedkoopste optie moet beginnen.
Hartelijk dank voor je hulp hierbij.
Ik heb hetzelfde probleem, dus hoe heb je het opgelost? Heb je het magneetventiel of de druksensor vervangen? Of beide? Bedankt.

#6 ·
De oliedruksensor bevindt zich aan de achterkant van de oliefilterbehuizing en ja, ik zou verwachten dat dit het goedkoopste is om eerst te proberen.

Image

De drukregelmagneet is bevestigd aan de oliepomp, die zich in de carterpan bevindt (de draad gaat door het onderste deel van het blok, net boven de bouten van de carterpan naar het blok). Je moet de carterpan laten zakken om bij de regelmagneet te komen. Hoewel er melding wordt gemaakt van een reparatieset voor de magneet (BMW doc referentie 11 41 519), vermoed ik dat deze problematisch zijn geweest. Dat ziet er echter uit als een nachtmerrieklus, dus laten we hopen dat het de druksensor is !!!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#7 ·
De oliedruksensor bevindt zich aan de achterkant van de oliefilterbehuizing en ja, ik verwacht dat dat het goedkoopste is om eerst te proberen.

Image

De drukregelmagneet is bevestigd aan de oliepomp, die zich in de carterpan bevindt (de draad gaat door het onderste deel van het blok, net boven de bouten van de carterpan naar het blok). Je moet de carterpan laten zakken om bij de regelmagneet te komen. Hoewel er melding wordt gemaakt van een reparatieset voor de magneet (BMW doc referentie 11 41 519), vermoed ik dat deze problematisch zijn geweest. Dat ziet er echter uit als een nachtmerrieklus, dus laten we hopen dat het de druksensor is !!!

Ja, laten we het hopen! Heel erg bedankt voor je hulp, ik laat je de uitkomst weten.